Sistem Guru Penyayang Online

Guru Penyayang yang mula diperkenal di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia sejak tahun 2012 sememangnya menambah beban tugas guru. Borang instrumen perlu dicetak dan diagihkan kepada sekelompok murid yang bertuah untuk mengisi borang tersebut.

Selepas pengisian borang, guru perlu mengutip dan seterusnya mengira skor murid berkenaan. Bayangkan jika ada 100 murid atau 100 kertas yang perlu dihadap setiap bulan.

Adakah jalan mudah atau jalan pantas untuk menafikan kaedah tradisional ini? Ya, ada sekolah yang pantas membangunkan sistem masing-masing. Ada yang membangunkan borang menggunakan formula dan dimuatkan ke dalam Microsoft Excel. Murid-murid perlu menjawab dalam komputer, dan jika setting rangkaian tidak ditetapkan, maka hanya satu komputer pula yang perlu digunakan. Ini pula menambah waktu pengisian data kerana murid perlu beratur panjang untuk mengisi borang.

Blog ini adalah ilham saya sejak setahun lepas di mana sistem guru penyayang yang dibina menggunakan PHP dan MySQL dipasang di server-server sekolah secara Intranet. Namun pada pertengahan tahun 2013, saya telah menambahbaik sistem dengan membenarkan pemasangan secara terus dari pelayan dan sekolah boleh menyewa sistem ini pada harga serendah RM100/tahun. Promosi sistem buat masa ini adalah potongan sebanyak 50% tahun pertama, RM50 sahaja dikenakan sempena sambutan Hari Guru 2013. Promosi berakhir 31 Ogos 2013 dengan limit 20 buah sekolah sahaja! Cepat, jangan terlambat!

Layarilah blog ini untuk mendapatkan manual penggunaan sistem penuh. Terima kasih kerana menyokong produk asli bumiputera! Demonstrasi sistem guru penyayang online boleh dilayari di alamat url ini :

http://demo-gurupenyayang.teknologihijau.net

Cikgu Faiz

0 ulasan:

Catat Ulasan